#playunified
#PlayUnified social media campagne 2018
Begin oktober 2018 daagden 14 van onze sporters hun 14 favoriete topsporters, hun persoonlijke helden, uit via social media. Na de door Q&A | Communicatie strak geregisseerde kick-off van #PlayUnified, accepteerden 14 absolute topsporters als Ireen, Sjinkie, Suzanne, Femke, Joost, Epke, Kjeld, Tess, Anna, Laura, Niek, Maartje, Arjen en Marit hun ‘challenge’.
De #PlayUnified campagne werd zo’n succes dat een jaar later (oktober 2019) zelfs 19 #PlayUnified challenges waren geweest. Esther Vergeer, Bibian Mentel, Marjolein Kroon, basketbalteam Donar en Rajko Gommers sloten zich aan bij de #PlayUnified campagne. Zo ontstond onze ongekend succesvolle #PlayUnified campagne, die aantoonbaar effectief is gebleken, en daardoor in Brussel werd bekroond met maar liefst 3 gouden Effie Awards Europe 2019 in de categorieën:
- Entertainment, Sport & Leisure
- Small Budget
- Positive Change Europe- Social Good- Non-Profit
19 #PlayUnified challenges in 1 jaar
Een week na de lancering van de #PlayUnified campagne in 2018 was de eerst challenge van Brian vs Suzanne Schulting & Marit vs Sjinkie Knegt. In het Thialf kwamen de dromen van Brian & Marit uit; sporten met hun idool. Sindsdien
- heeft Brian leren BMXen dankzij Niek Kimmann,
- kreeg Joost zeiltips van Marit Bouwmeester,
- stond Jeroen vol zelfvertrouwen op het hockeyveld tegenover Maartje Paumen,
- leerde Daniëlle nog beter snowboarden van Bibian Mentel,
- wist Milan het doel van Tess Wester te raken,
- heeft Irma dankzij Anna van der Breggen geleerd uit de wind te fietsen,
- gingen Maartje en Sara op het ijs van de Thialf de strijd aan met Ireen en Kjeld,
- leerde Marian nóg beter korfballen dankzij Marjolijn Kroon,
- mocht Erik Epke Zonderland vergezellen in de Ziggo Dome bij A Touch of Gold,
- kreeg Maud belangrijke zwemtips van Femke Heemskerk in de Tongelreep,
- zorgden de basketballers van BV Groningen voor een extra training voor de spelers van Donar,
- genoot Julia van haar ontmoeting met Joost Luiten,
- nam Imra het op tegen Esther Vergeer tijdens het ABN Amro tennistoernooi,
- werd Harm’s geduld beloond door Laura Dijkema met o.a. een uitnodiging naar een wedstrijd van de Nederlandse volleybal dames,
- lieten Bernd en Arjen Robben de zon schijnen op het PSV Campus
- kon Bernd zijn geluk niet op toen hij nóg een challenge aanging, dit keer met N.E.C. keeper Mattijs Branderhorst.
In november 2019 werden ervaringen en herinnering opgehaald tijdens een reünie voor het #PlayUnified campagne team. Voor allen was het een onvergetelijke avontuur die zij nooit zullen vergeten!
Resultaten
25,6 mln
Totaal bereik
8+ mln
Bereik via social media
6 mln
Bereik via online nieuws
6 mln
Bereik via print media
5 mln
Bereik via tv
420.000
Bereik via radio
#PlayUnified in Belgie
In 2016 werd de #PlayUnified campagne met succes gelanceerd door Special Olympics België, in samenwerking met LDV United. 2018 was het jaar voor #PlayUnified in Nederland. Special Olympics bestond exact 50 jaar en het Nationaal Sportakkoord, met als nummer 1 doelstelling “Inclusief sporten & bewegen”, werd ondertekend. Een mooi haakje om Q&A | Communicatie te vragen het concept in samenwerking met LDV United voor Nederland verder uit te werken, te verdiepen en te verbreden.